Alfa Romeo 155 DTM

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Kiertomäntä
AMT
Viestit: 841
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Alfa Romeo 155 DTM

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 14.11.2021 20.41

Alfa Romeo julkisti uuden 155-mallin korvaamaan poistuva 75-malli vuoden 1992 alussa ja tuotti siitä ylähyllyn mallin 2,5 litraisella versiolla legendaarisesta Bussosta yhdistettynä Lancia Deltasta lainattuun nelivetoon kilpaillakseen tuolloin erittäin katsojasuosituissa DTM- ja ITC-sarjoissa. DTM:n säännöt oli laadittu pitämään kustannukset kohtuullisina, sallien 2,5-litraiset vapaastihengittävät massatuotantomoottorit sekä tuotantoautoihin perustuvat osat, mutta muutoin säännöt olivat hyvinkin väljät.

Tämä malli esittää vuoden 1996 kauden puolivälissä ajanutta Martinin värityksessä ollutta autoa. Koneena oli tuolloin vähän vajaat 500hv kehittävä ja lähes 13000rpm kiertävä versio Bussosta, jota on välillä mainittu ääneltään kauneimmaksi kilpamoottoriksi Maseratin V8:n jälkeen. Tässä esimerkkinä ääninäyte hillclimb kilpailusta. Alfan 155 oli yksi osasyy alkuperäisen DTM-sarjan hajoamiseen, sillä säännöissä kiellettiin kilpa-autoon erilliset liikkuvat aerodynamiikkaosat. Alfa Romeo kiersi pykälää tarjoamalla katuversioon huipputyyriin korisarjan, johon samanlaiset liikkuvat osat oli saatavilla, mutta mainitun korisarjan hinta katuautoon oli enemmän mitä muu auto maksoi ja tällöinkin sitä piti ilmeisesti osata kysyä erikseen. Lopputuloksena näitä myytiin kadulle vain kourallinen ja vaikka periaatteessa täytti pykälät, oli korisarja käytännössä muiden sääntöjen vastainen. Perinteisesti tämä tietenkin laukaisi lopullisesti kilpavarustelun, jossa muut valmistajat yrittävät saada Alfan saamaa etua kiinni kulujen karatessa lopulta käsistä.

Sarja on Tamiyan vanhempaa tuotantoa liki 30 vuoden takaa, eikä vastaa laadultaan enää ihan tätä päivää. Osien sopivuus oli pääasiassa hyvä, mutta muutamien osien kohdalla jäi paljonkin toivomisen varaa. Dekaalit on Studio27:n erillissarjasta ja ensimmäinen kerta kun kyseinen firma petti. Arkki ylipäänsä oli todella paksua kalvoa joka ei tahtonut taipua ennenkuin murtui. Muutama kylkiraita oli jopa väärän kokoinen ja ohjelapussa oli merkittynä dekaalinumeroita joita ei ollut arkilla. Lopulta ohjeet piti vain heittää syrjään ja päätellä mikä sopisi mihinkin kohtaan ja miten ne suhteutuvat toisiinsa.

Maalattu tamiyan LP- ja X-sarjan väreillä, lakattu Zeron 2K-lakalla ja koska dekaalisavotta meni pieleen, päätin siirtää tämän harjoittelumallien kategoriaan ja kokeilla ensimmäistä kertaa korin osittaista koneellista kiillotusta. Onnistui mielestäni niin paljon helpomalla, että ajattelin kokeilla uudestaan myös seuraavassa mallissa. Kaikki hiilikuitu- ja kevlardekaalit on tehty itse metritavarasta, kuljettajan vyöt S27:n bulkkisarjasta sekä lisätty miljoonalaatikosta sisustaan erilaista kilpa-autohilpettä, kuten sammutin, elektroniikkarasioita, johdotuksia ym.
DSC_1538.JPG
DSC_1537.JPG
DSC_1540.JPG
DSC_1542.JPG
IMG_20210919_204940.jpg
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
fender
FCMA member 2019
Viestit: 699
Liittynyt: 07.01.2007 12.34
Paikkakunta: kajaani

Re: Alfa Romeo 155 DTM

Viesti Kirjoittaja fender » 14.11.2021 22.34

Ei tämä harjoittelukappaleelta näytä! Kerro lisää koneellisesta kiillottamisesta. Jossain nähnyt pätkää miniatyyrikokoisista myllytyskoneista pienoismalleille, mutta ei ole tullut vielä kokeiltua itse.

Mielenkintoisen näköiset ulostulot Alfan pakoputkistossa muuten.
"Paradise road"

Avatar
Kiertomäntä
AMT
Viestit: 841
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Alfa Romeo 155 DTM

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 15.11.2021 16.50

Et kauas arvannut, samalla idealla menin mitä 1:1 autojakin myllytetään. Kävin ensin käsin korin läpi 2800 santapaperilla jotta roskat ja pahimmat appelsiinit saadaan hiottua. Sen jälkeen halpisdremeliin huopalaikka kiinni ja samaa myllytysainetta mitä autoissakin käytetään. Toki tuolla pullollisella kiillottaa varmaan 500 koria ennenkuin loput kuivuu purkkiin, mutta kuitenkin. Kolme tai neljä läpikäyntiä muistaakseni ja pinta oli käytännössä lähes naarmuton taas.

Seuraavan mallin kohdalla ajattelin kokeilla villalaikkaa, vaikuttaako tulokseen mitenkään ja jos kyllä niin miten. Pehmeämpi se ainakin on joten voisin kuvitella sen olevan kohoumien kohdalla vähän armollisempi puhkikiillottamisen kannalta.

Noiden ulostulojen tarkoitusta en ole koskaan mistään löytänyt, mutta koska ne oli käytössä useampana vuonna, oletan niillä olleen ihan funktiokin, muutakin kuin ulkonäöllisesti. Veikkaisin jotain ilmanvastukseen liittyvää jos arvata pitäisi.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Petri Piira
Hasegawa
Viestit: 1886
Liittynyt: 21.09.2004 19.15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo 155 DTM

Viesti Kirjoittaja Petri Piira » 23.11.2021 12.57

Kiva nähdä näitä autoja rakennettuna, aikoinaan tuli telkkarista katottua varmaanki kaikki kisat ysärin puolvälissä.
You have to remember, Paul, that making coffee is very much like making love to a beautiful woman. It has to be hot, it has to be strong, you've got to grind your beans slowly... and at the last moment, add the milk.

Vastaa Viestiin